BERSIH 3.0 : Gambar Aksi Terbalikkan Kereta Polis

Apa lagi hendak dipejelaskan rata rata perhimpunan ini mendatangkan bala kepada Negara kita tidak nampak satu pun penyelesaian yang dilakukan tetapi musibah yang diterima oleh rakyat yang tidak bersalah, anda boleh lihat aksi Kereta Polis diterbalikkan di satu tempat Perhimpunan Bersih 3.0

juga khuatir apakah ini yang Parti Pembangkang ingin lihat, Adakah ini yang di panggil Kuasa Rakyat sehingga melibatkan pertumpahan darah? Mana Anwar, Mana Amiga, apakah tindakan ini boleh melembutkan Kerajaan Malaysia. 

Sekiranya rakyat yang melakukan demo tersebut ditangkap, Adakah Anwar Ibrahim, Amiga akan menjamin mereka keluar dari Penjara tersebut? 

Apapun kita lihat bagaimana Aksi Kereta Polis diterbalikkan. Kesian Polis yang menjalankan tugas tu..






regroup team

bersih 3.0 your base is under attack

Fall you back!
Need Backup

Need backup!

Go Go Go
Sector Clear

Go Go Go!

Chief Fall you Back!
Hostage Down! Hostage Down!
Dua kereta peronda polis diterbalikkan dan dirosakkan sekumpulan peserta Perhimpunan Bersih 3.0 di depan pusat beli-belah Sogo dan Kompleks Pertama, di sini, manakala enam anggota trafik di dalamnya turut cedera dipukul penyokong berkenaan, petang semalam.

Sepucuk pistol milik anggota trafik dilaporkan hilang dipercayai dilarikan kumpulan peserta terbabit sebaik kejadian berlaku. Difahamkan, pistol berkenaan ditemui semula.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam twitternya memaklumkan, pistol anggota yang hilang itu ditemui dan dua anggota polis dimasukkan ke wad.

Saksi kejadian, Mohd Azri Salleh@Khalid, 28, yang juga kakitangan TV al-Hijrah berkata, ketika kejadian jam 4.15 petang, dia mahu merakam gambar sebuah kenderaan polis sebaik dimaklumkan kenderaan itu merempuh dua peserta sebelum cermin kenderaan itu dibaling batu di depan Sogo.

“Saya terus berlari ke arah kenderaan itu dan sebaik tiba, ramai peserta mengerumuninya dan saya cuba membantu mengeluarkan anggota terbabit, tetapi ditumbuk di muka. Anggota polis yang cuba keluar dari kenderaan itu pula dipukul dan ditendang.

“Sebuah lagi kenderaan pegawai penyiasat turut dirosakkan di depan Kompleks Pertama. Semua anggota yang cedera dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan lanjut,” katanya.

Sebelum itu, perhimpunan yang sepatutnya berlangsung secara aman berakhir dengan kekecohan apabila segelintir peserta merempuh pagar halangan polis untuk memasuki Dataran Merdeka, jam 3 petang, menyebabkan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) terpaksa menembak gas pemedih mata bagi menyuraikan mereka.

Dianggarkan puluhan ribu penyokong membanjiri ibu kota sekali pun Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan polis mengeluarkan arahan supaya tiada perhimpunan diadakan di Dataran Merdeka selepas mendapat perintah mahkamah.

Mereka mula membanjiri jalan utama di sekitar Dataran Merdeka hingga menyebabkan kesesakan teruk. Beberapa premis perniagaan turut ditutup kerana bimbang berlaku kejadian tidak diingini.





Sikap degil peserta yang enggan bersurai selepas diarah berbuat demikian memaksa FRU melepaskan beberapa gas pemedih mata bagi menyuraikan mereka. Meriam air turut digunakan untuk menyuraikan peserta.

Selain, itu, kesesakan jalan yang teruk dilaporkan berlaku di pinggir pusat bandar apabila polis terpaksa menutup 58 jalan serta susur laluan berikutan perhimpunan berkenaan.

Sudah cukup nyata provokasi dan serangan penyokong BERSIH 3.0 ini terhadap kenderaan polis mengakibatkan kegagalan mengawal kenderaan.

Rakaman video ketiga jelas menunjukkan penyokong BERSIH 3.0 ini membaling botol air ke arah kenderaan polis sehingga pecah cermin hadapan.

Rakaman ini juga jelas menunjukkan balingan botol air oleh penyokong BERSIH 3.0 ini turut terkena kepada polis yang sedang memandu kenderaan ini, sehingga menyebabkan kenderaan ini gagal dikawal.

Dua orang awam menjadi mangsa akibat perbuatan yang cukup tidak bertanggungjawab oleh para penyokong BERSIH 3.0.
0 Komentar untuk "BERSIH 3.0 : Gambar Aksi Terbalikkan Kereta Polis"

Back To Top